IBC Maarssen: 17 februari 2016

Deel dit bericht!

Hallo ……… de lente is in aantocht. Voorjaar, de tijd waarin de bomen groener worden. Hier en daar ontluiken blaadjes en bloemen. Zij zoeken voorzichtig hun weg naar het licht. Ook voor ons tijd om in dit nog jonge jaar opnieuw het pad naar de arbeidsmarkt te vinden. Deze keer bieden wij een workshop aan die inzicht geeft in aspecten waarbij beïnvloeding een rol kan spelen bij het solliciteren. Daarnaast de introductie van een tool die het solliciteren ondersteunt. Je bent van harte welkom!

Presentatie “OTSO

Wat is OTSO?
OTSO richt zich op het snel en efficiënt matchen van werkzoekenden en werkgevers. Verschillende bedrijven maken al gebruik van Otso. MKB’s en vele multinationals. Zo ook verschillende baanzoekers. Mensen die op zoek zijn naar een bij- of topbaan, studenten op zoek naar een stageplek. OTSO is een app die in een overzichtelijke omgeving werkzoekenden over een vacature laten beslissen. Aanbieders van vacatures kunnen snel selecteren en op zoek gaan naar de geschikte kandidaat. Wanneer beide partijen van elkaar een positieve indruk hebben, ontstaat er een match! Een interessante tool voor werkzoekenden dus. De presentatie wordt verzorgd door Bart Naber. Bart (24) is bedenker en eigenaar van OTSO. De afgelopen maanden heeft hij presentaties gegeven op verschillende bijeenkomsten voor werkzoekenden, onder meer bij het Walk & Talk event.

Workshop “Beïnvloeden

Doorlopend beïnvloeden wij elkaar, bewust en onbewust. Maar hoe doen wij dat dan? Wat is beïnvloeden eigenlijk? En als je een beetje weet hoe het werkt, zou het je kunnen helpen bij het sollicitateren? In deze workshop geeft Jan aan de hand van “gereedschappen” uit de NLP (Neuro Linguistic Programming) gereedschapskist inzicht in aspecten die een rol spelen bij het elkaar beïnvloeden en hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Verhalen, oefeningen en een filmpje geven je een korte inkijk in wat NLP is en hoe het werkt. Jan gaat ook in op de vragen: Wie ben ik? Wat is mijn identiteit? Wat hoort er allemaal bij? Kan ik er wat aan veranderen? En wat zien anderen ervan? Door Jan de Roode, o.a. NLP Practitioner.

LET OP: Deze keer is er maar één workshop.

Programma

09.15-09.25 Inloop
09.25-09.35 Opening
09.35-10.05 Presentatie “OTSO”
10.05-10.15 Pauze en netwerken
10.15-11.30 Workshop “Beïnvloeden”

Locatie
Partycentrum ’t Zand
Harmonieplein 4, Maarssen

Contact
e: inbetweencafem@gmail.com
w: https://inbetweencafe.nl/

Waardebepaling

Een van de universele wetten beschrijft het belang van evenwicht tussen geven en ontvangen. Daarom hanteren wij het principe van waardebepaling achteraf. Dit houdt in dat de bijeenkomst vrij toegankelijk is. Wij vragen je van tevoren na te denken over wat je van de bijeenkomst verwacht. Aan het einde van de workshop bepaal je wat deze jou heeft gebracht. Het mag ook een waardering in natura zijn, zoals bijvoorbeeld een workshop verzorgen. Wij nodigen je daarom uit om een voor jou passende waardering achter te laten.

You may also like...

1 reactie

  1. BLOG
    Interactieve workshop – 2 jaren omgaan met teleurstellingen
    Solliciteren met ups & downs.
    Callista van Delft, 02-2016

    Ontslag eind 2013. Brieven: 378 (bij 280 verschillende bedrijven) of andere (netwerk-)acties. Staand op ruim 50 jobsites en 10 jobalerts bij grote(re) bedrijven waar ik graag zou willen werken. Sollicitatiegesprekken: 14. En veel, heel veel energie en zorgen.

    Het heeft mij 2 jaren gekost om, naast mijn eigen bedrijf Callistas weddings & events, een (overigens geweldige!) (parttime-)baan te vinden. Doel? Werken met collega’s aan een gezamenlijk doel, ’s morgens ergens (bij werkgever) verwacht worden. Nodig zijn. Ontzorgen en assisteren. Ik solliciteerde met name naar functies, waarin ik veel ervaring heb, als (tijdelijke) management assistente, secretaresse, project assistente, office manager, jobcoach en recruiter.

    Wat mij het meeste is opgevallen? Dat veel, heel veel bedrijven de moeite niet (meer) nemen om je fatsoenlijk en persoonlijk te beantwoorden. Laat staan je te woord te staan wanneer je belde, omdat je natuurlijk de reden van afwijzing wilt weten, want je wilt hier van leren. Leren, om mee te nemen naar de volgende actie om aan een baan te komen. Vele keren was het antwoord: ‘Maar mevrouw, u denkt toch niet dat wij 175 reacties persoonlijk kunnen gaan beantwoorden, dan kan ik mijn normale werk niet meer doen.’ Normaal? Graag zou ik dan uw kennelijk abnormale werk komen doen; namelijk mensen fatsoenlijk afwijzen en 2 dingen meegeven: eigenwaarde en de goede naam van uw bedrijf.
    Ik voelde me een kuddedier. Teleurstelling op teleurstelling verwerkend na de zoveelste afwijzing. Vooral de standaard brieven deden pijn. Of wanneer ik helemaal geen reactie ontving op een in mijn ogen top-job die uitstekend aansloot bij mijn ervaring en kennis. Maar, nee, natuurlijk stond ik niet alleen. Ik zit met 600.000 anderen in hetzelfde schuitje. Dat besefte ik heel goed.

    Toch nam het aantal werklozen in Nederland ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015 af met 5.000 tot 600.000 werkelozen nu. Dit betekent dat aan het einde van het vierde kwartaal in 2015 er voor iedere vacature 4 werklozen beschikbaar zijn. Een jaar eerder waren er voor iedere vacature nog ruim 5 werklozen beschikbaar.
    Het aantal banen is voor het eerst opgelopen tot meer dan 10 miljoen. Het aantal banen van werknemers en zelfstandigen is in het vierde kwartaal van 2015 met 48.000 toegenomen. Vooral in de uitzendbranche nam de werkgelegenheid sterk toe. Ook kwamen er 11.000 vacatures bij.
    Eind december 2015 stonden er, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, 143.000 vacatures open. Dat zijn er 11.000 meer dan een kwartaal eerder. Hiermee neemt het aantal vacatures voor het tiende kwartaal op rij toe. De laatste twee en een half jaar is het aantal vacatures met ruim 50.000 toegenomen. Het herstel op arbeidsmarkt zet hiermee gestaag door. (Bron: CBS) Dat is goed nieuws, maar helpt je niet direct aan een nieuwe uitdaging (lees: baan).

    Zoals gezegd, wanneer ik al een reactie ontving (vooral van de hele grote bedrijven als het UWV, sommige gemeentes, Radio 538, Etos en Eyeworks nooit reacties ontvangen), was deze veelal onpersoonlijk, omdat men natuurlijk niet persoonlijk op zoveel reacties kan reageren.
    Meest gehoorde wel persoonlijke(re) reacties: een ander was meer geschikt, veel reacties ontvangen, reistijd bezwaarlijk en te zwaar voor de functie. Dit draagt niet bij aan zelfvertrouwen, laat staan persoonlijke groei.
    Vanaf 1 september 2015 werd er over het algemeen wel sneller gereageerd, met name door werving & selectie bureaus. Zij reageren gemiddeld binnen 3 werkdagen. De gemiddelde wachttijd op een reactie is 2 tot 3 weken. De kortste was binnen 1 uur, de langste wachttijd 2 maanden.
    Soms kreeg je al van tevoren te horen dat men veel reacties verwachte en dat je er daarom vanuit moest gaan dat als je binnen 14 dagen niets vernomen had, ze niet met je verder zouden gaan in de procedure. Twee maal stond dit zelfs al in de vacaturetekst.

    Als ik solliciteerde naar de functie van recruiter, werd mij regelmatig ‘verweten’ dat ik na 2 jaren niet meer als recruiter aan het werk te zijn geweest, niet meer op de hoogte was van de arbeidsmarkt (???), wat mijn functioneren niet ten goede zou komen. Weer een afwijzing.
    Persoonlijk denk ik meer van de arbeidsmarkt te weten dan de gemiddelde recruiter. Waarom? Dat blijkt wel uit dit verhaal en dient mijns inziens geen verdere uitleg.

    Graag geef ik al die 600.000 mensen die nog druk op zoek zijn naar een baan, de volgende tips mee, die je nodig hebt om in deze tijd een baan te vinden. Ook als je heel, heel erg graag wilt werken, communicatief vaardig bent, veel verschillende dingen kan en ervaring hebt.
     Geduld
     Energie
     Doorzettingsvermogen
     Sterk gestel (voor de vele onpersoonlijke afwijzingen)
     Makkelijk contacten leggen
     Stressbestendig
     Heel, heel hard werken aan werk

    Focus! Denk aan je zelfvertrouwen! Houd vol! Ook jouw tijd komt eraan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *